What are the Health Benefits?

Studies show that eating whole grains instead of refined grains lowers the risk of many chronic diseases. While benefits are most pronounced for those consuming at least 3 servings daily, some studies show reduced risks from as little as one serving daily. The message: every whole grain in your diet helps!
The main benefits of whole grains
The benefits of whole grains most documented by repeated studies include:
- stroke risk reduced 30-36%
- type 2 diabetes risk reduced 21-30%
- heart disease risk reduced 25-28%
- better weight maintenance
Other benefits indicated by recent studies include:
- reduced risk of asthma
- healthier carotid arteries
- reduction of inflammatory disease risk
- lower risk of colorectal cancer
- healthier blood pressure levels
- less gum disease and tooth loss
Whole Grains and Human Health – an Overview
Dr. Joanne Slavin of the University of Minnesota has reviewed and compiled scores of recent studies on whole grains and health, to show how whole-grain intake is protective against cancer, cardiovascular disease, diabetes and obesity. Download PDF (454K)
Nutrition Research Reviews, May 2004; Vol 17: 99-110
Review Dozens of Recent Health Studies
As new research appears linking whole grains to better health, we post short summaries of these studies on the Whole Grains Council website. Click here to see thumbnails of a wide variety of recent studies on whole grains and health.

digg this
del.icio.us

